Langøyhovden
Langøyhovden ligger utenfor sørenden av Langøya, Børøyfjorden i Øksnes kommune i Nordland.
For informasjon om lus og fiskehelse på lokaliteten, se BarentsWatch
Sertifiseringer
Langøyhovden er sertifisert i henhold til følgende standarder:
ASC (Aquaculture Stewardship Council)
ASC er en internasjonal miljøstandard for produksjon av laks. ASC-standarden stiller strenge krav i forhold til miljøbelastning, sosialt ansvar og dyrevelferd, og krever at vi rapporterer åpent om våre resultater.
Standarden er en frivillig 3.parts sertifisering hvor vi som produsent må dokumentere at vi oppfyller kravene til en bærekraftig produksjon.
Vi har som mål å sertifisere alle anleggene våre etter denne standarden.
Begge Cermaq Norways slakterier er sertifisert etter ASC Chain of Custody, som blant annet stiller krav til sporbarhet.
GlobalG.A.P
GlobalG.A.P er en globalt anerkjent standard for produksjon av oppdrettsfisk. Standardens fokus er å sikre trygg og sporbar sjømat til forbrukeren, og en ansvarlig produksjon i forhold til dyrevelferd, miljø, ansatte og samfunn.
ISO 14001
ISO 14001 er en internasjonal standard for god miljøstyring. Standarden krever at vi kartlegger miljøaspekter, fastsetter miljøpolitikk, mål, delmål og programmer, driftskontroll, beredskap og innsats, samsvarsvurdering og kontroll med registreringer.
ISO 22000
ISO 22000 er en internasjonal standard for matvaretrygghet. Sertifiseringen sikrer at vår laks er produsert i henhold til alle krav relatert til matvaretrygghet.
ISO 45001
ISO 45001 er en ny internasjonal standard for krav til ledelsessystemer for arbeidsmiljø. Den dekker temaer som interne og eksterne forhold som påvirker arbeidsmiljøet, risiko-vurderinger, politikk og mål for arbeidsmiljø, prosesser i arbeidsmiljøarbeidet, ressursbehov, planlegging og gjennomføring av tiltak, og evaluering av disse. Standarden vil også stille krav om kontinuerlig oppfølging av arbeidsmiljøarbeidet og forbedringsaktiviteter.
ISO 9001
ISO 9001 er en internasjonal standard som setter krav når det gjelder systemer, ledelsesansvar, dokumenthåndtering, kundefokus, planlegging, kommunikasjon, ressursstyring, innkjøp, prosess, sporbarhet, avvikshåndtering og verifikasjon og forebyggende tiltak.